정보사회미디어학 信息社会媒体学

정보사회미디어학 信息社会媒体学

우리 학과는 한양대학교 에리카캠퍼스 언론정보대학에 소속된 기존 신문방송학과와 정보사회학과가 통합하여 2019년부터 새롭게 시작하는 학과입니다. 36년 이상 오랜 역사를 갖고 있는 두 학과가 하나로 통합한 이유는 혁신적인 변화가 나타나는 새로운 문명사회에 필요로 하는 인재를 선제적으로 양성하기 위함입니다. 향후 우리가 사는 세상은 인공지능, 사물인터넷, 빅데이터, 모바일 등 첨단 정보통신기술이 경제·사회·문화 전반에 융합될 것입니다.그동안 우리 사회에서 중요한 역할을 했던 저널리즘과 거시적 사회 현상에 대한 연구와 논의들도 기술의 변화와 발전에 따라 필연적으로 수정이 필요하게 되었습니다. 이른바 초연결(hyperconnectivity)과 초지능(superintelligence)을 특징짓는 사회 속의 미디어는 기존의 신문과 방송의 역할과 범위를 넘어설 것입니다. 우리에게 익숙한 다양한 사회현상도 크게 변화할 것입니다. 개별적 인간관계, 공동체, 민주주의, 언론 모두 다른 수준, 다양한 시점, 새로운 방법론에 의해 해석되어야 할 것입니다. 이제 미디어와 네트워크 기술 발전에 따라 변화된 사회는 디지털 데이터에 대한 생산, 관리, 유통의 수준과 병행하여 발전할 것입니다. 이에 우리 학과는 데이터사이언스(Data Science)적 접근을 통해 미디어, 커뮤니케이션, 정보, 기술, 사회문화에 대한 학습과 연구를 수행하고자 합니다.인류가 한 번도 가보지 않았던 새로운 길을 탐구하고 도전할 용기 있는 미래의 인재가 되지 않으시겠습니까? “혼자서 꾸는 꿈은 상상이지만, 우리 모두 함께 꾸는 꿈은 현실이 됩니다.” 한양대학교 에리카캠퍼스 정보사회미디어학과는 여러분의 도전을 기다리고 있습니다.
Our department is a department that starts anew from 2019 by integrating the Department of Journalism and Broadcasting and the Department of Information Sociology belonging to the College of Media and Information at Erica Campus of Hanyang University. The reason why the two departments with a long history of more than 36 years merged into one is to preemptively cultivate the talents needed in a new civilized society where innovative changes are taking place. In the future, the world in which we live will incorporate advanced information and communication technologies such as artificial intelligence, IoT, big data, and mobile into the economy, society, and culture as a whole.Research and discussions on journalism and macro-social phenomena, which have played an important role in our society so far, inevitably need to be revised as technology changes and advances. Media in society characterized by so-called hyperconnectivity and superintelligence will go beyond the role and scope of existing newspapers and broadcasting. Various social phenomena that are familiar to us will also change significantly. Individual relationships, communities, democracy, and the media will all have to be interpreted at different levels, different perspectives, and new methodologies. Now, a society that has changed with the advancement of media and network technology will develop in parallel with the level of production, management, and distribution of digital data. Therefore, our department intends to conduct learning and research on media, communication, information, technology, and social culture through a data science approach.Would you like to be a talented future with courage to explore and challenge new paths that humanity has never been to? “A dream we dream alone is an imagination, but a dream we all dream together becomes a reality.” The Department of Information and Social Media at Erica Campus of Hanyang University is waiting for your challenge.
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031-400-5394
위치 位置
ERICA캠퍼스 언론정보관
ERICA校区 舆论信息馆

커리큘럼 最终课程

1학년 第1学年
정보사회학입문, 커뮤니케이션학의이해, 디지털미디어사회의이해, 스피치커뮤니케이션의이해信息社会学入门、传播学的理解、数字媒体社会的理解、言语传播的理解

2학년 第2学年
미디어윤리와딜레마, 미디어제작실습, 사회통계, 저널리즘의이해, 인간커뮤니케이션의이해, 데이터사이언스의이해, 매스커뮤니케이션론, 미디어제작실습2, 온라인저널리즘,일상생활의사회학
媒体伦理和困境、媒体制作实习、社会统计 、新闻学的理解、人类交流的理解、数据科学的理解、大众传播理论、媒体制作实习2、线上新闻、日常生活的社会学

3학년 第3学年
뉴미디어론, 데이터예측모델과기계학습의응용, 언론과대중문화, 영상커뮤니케이션,정보사회미디어캡스톤디자인, 커뮤니케이션연구방법, 글로벌라이제이션사회학, 데이터베이스의이해 와응용, 엔터테인먼트비즈니스, 정보사회미디어캡스톤디자인2, 커뮤니케이션측정과통계분석新媒体论、数据预测模型和机器学习的应用、舆论和大众文化、视频传播、信息社会媒体顶点设计、传播研究方法、全球化社会学、大数据的理解和运用、娱乐产业、信息社会媒体顶点设计2、通信测量和统计分析

4학년 第4学年
미디어와스포츠, 미디어정책과규제, 미디어콘텐츠기획론, 사회연결망이론과네트워크분석, 집단지성, 미디어기업의사회적책임,미디어벤처기획론 미디어와창의성개발, 빅데이터시각화와인포그래픽스, 지식경영과혁신
媒体与体育、媒体政策与法规、媒体内容企划论、社交网络理论与网络分析、集体智慧、媒体公司的社会责任、媒体风险规划理论、媒体与创造力开发、大数据可视化与信息图表、知识管理与创革新

 졸업 후진로 毕业后就业

기자, PD, 아나운서, 데이터 매니저, 방송사 경영직,  ICT 개발자, 기획자, 공무원, 공기업 직원, 쇼호스트
记者、PD、播音员、数据经理、电视台经营职务、ICT开发人员、企划人员、公务员、事业单位职员、节目主持人

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